Amerikanska pancakes

Igår fick min syster rycka in och vara fotoassistent när jag fotograferade hemmagjord lönnsirap och björkbladssaft till ett projekt. Lönnsirapen behövde lite rekvisita i form av amerikanska pannkakor och eftersom vi så lägligt fotograferade vid lunch kunde vi mumsa i oss hela rekvisitan efteråt! Det är bloggprivilegier det! Förutom lönnsirapen trodde jag att jag bara hade en burk lingonsylt hemma, men när jag kollade runt bland skåpen hittade jag vispgrädde, kiwimarmelad, apelsincurd, honung och frukt så jag kunde duka upp till en riktig kalaslunch. Jag åt mina på ultra-amerikanskt vis med lönnsirap och en smörklick.

Bilden knäppte jag när vi satt oss ner på verandan för att käka och M får räta upp sitt pannkakstorn som svajar till när man går på det gamla knarriga golvet. För oavsett vad man äter till sina pancakes så måste de serveras just så, som en svajande hög stapel. Då är det nästan så man börjar prata svengelska!

15-20 Amerikanska pancakes

2 ägg
75 g smält margarin
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 msk socker
2,5 dl mjölk

Vispa samman alla ingredienser i en bunke tills du får en slät smet.
Hetta upp ett stekjärn. Stek pancakesen med lite olja och servera direkt!

3 kommentarer

Under Bakning, Smårätter

3 svar till “Amerikanska pancakes

  1. Amerikanska pannkakor är ju såå got! Jag föredrar att server med yoghurt blandat med blåbär och honung. Mums! Otroligt fin bild!

  2. handpicked4u

    Super läckert! Vilken fin bild du tagit!

  3. Homemade Stockholm

    Amerikanska pannkakor är ju bästa söndagsbrunchen! Jag gjorde en satts här om helgen med kanel och rostade hasselnötter!! Blev supergoda!
    http://homemadestockholm.com/2012/09/17/amerikanska-pannkakor/
    Fin blogg!

Lämna en kommentar