Mormors citronsoppa

För någon vecka sedan fick jag låna min mormors gamla receptbok som hon började skriva i redan 1943. Där i finns många gamla fina recept som jag tänkt prova, ett av dem är denna citronsoppa. Ät eller drick den varm eller kall, precis som nypon- eller blåbärssoppa.

2 citroner, 2 dl socker, 1.5 ägg, 1.8 l vatten,  1 dl russin (dessa är godast att ha om man vill ha soppan varm), 3 msk potatismjöl

Vispa socker och ägg poröst.
Koka upp vattnet med russinen. Sänk värmen och rör ner potatismjölet, ta från plattan när vätskan tjocknat.
Häll vattnet ner i äggsmeten under omrörning. Riv skalet och pressa ur saften från citronerna och blanda i soppan.

4 kommentarer

Under Smårätter, Sylta & Safta

4 svar till “Mormors citronsoppa

  1. Citronsoppa har jag aldrig ätit. Låter fräscht!

  2. emiliavj

    Jag hittade den blogg för ett par veckor sedan. Jag tycker den är jättebra! Din mandelfria mandelmassa är något jag definitivt kommer att testa.

Lämna en kommentar