Brantevikssill

Hur har ni det med påskförberedelserna? Här är de i full gång och nu har jag kommit fram till sillen! Världens godaste inlagda sill kommer från det lilla fiskläget Brantevik på Österlen. Det här är egentligen den enda sill jag behöver på min påskbuffé men jag tror jag kommer experimentera fram ytterligare en av ren nyfikenhet.

1 kg flådd sillfilé

Lag
6 dl vatten, 1 dl ättika (24%), 2 msk salt

Inläggning
5 dl socker, 40 krossade vitpepparkorn, 40 krossade kryddpepparkorn, 2 gula lökar -hackade, 2 rödlökar -hackade, 1-2 msk citronpeppar, 2 smulade lagerblad, 1 dl hackad dill

Blanda ingredienserna till lagen och låt sillen ligga i lagen över en natt på sval plats. Ta sedan upp fisken och låt den rinna av.
Blanda ingredienserna till inläggningen och varva denna med sillen i en hög glasburk. Låt dra i kylskåp i tre dagar innan servering.

Gamla konservburkar i glas finns på de flesta loppmarknader och är perfekta att servera sill, godis och kakor i. Jag köpte fem stycken i olika storlekar för bara en tjuga så ut och fynda med er!

3 kommentarer

Under Högtider, Husets specialitéer, Konservering, Smårätter

3 svar till “Brantevikssill

  1. Anki

    Jag håller med , det är värdens godaste sill.

  2. Anki

    Tack detsamma ! Och vilka fina bilder du tar !

Lämna en kommentar