Surdegsknäckebröd med rapsmjöl

Det var egentligen på tok för länge sedan jag bakade knäckebröd men nu kunde jag inte längre bärga mig. Som jag skrev igår så sprang jag i söndags på en helt ny ingrediens för mig -rapskakor. Nu har jag en mängd idéer på recept där jag ska blanda i denna restprodukt från rapsoljetillverkning. Först ut blev en sats surdegsknäcke!

0,5 dl surdegsgrund
2 dl ljummet vatten
0,5 tsk salt
ca 5-6 dl vetemjöl + ytterligare några dl till utbakning
1,5 dl malda rapskakor
0,5 dl sesamfrön

Blanda samtliga ingredienser i en bunke. Arbeta ihop till en smidig deg i 5-10 minuter. När degen släpper kanterna är den färdig för att jäsa. Den får gärna vara lite klibbig men inte kletig. Låt nu degen jäsa 12-20 timmar i rumstemperatur. När degen jäst klart bör den ha vuxit till nästan dubbel storlek och kännas smidig när man knådar den.

Knåda degen någon minut för hand och dela sedan upp degen i 3 bitar. Kavla ut bitarna så tunt som möjligt, mjöla rikligt så går det lättare. Avsluta med kruskavel. Skär degen i bitar och lägg över på en plåt.

Baka i omgångar mitt i ugnen ca 8-10 min i 200 grader. Håll noga koll på tiden, det går väldigt fort att bränna de tunna knäckebröden.

 

Rapsmjölet gjorde sig bra i knäckebröden, den nötiga smaken gör att brödet påminner lite om rågknäcke. Vill man baka knäckebröden utan surdeg går det bra att istället använda 12 g jäst och låta degen jäsa 4-6 timmar.

1 kommentar

Under Bakning, Surdeg

Ett svar till “Surdegsknäckebröd med rapsmjöl

Lämna en kommentar